Forum dyd@ktyczne INoI UP w Krakowie
Platforma pracy grupowej INoI UP w Krakowie
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum Forum dyd@ktyczne INoI UP w Krakowie Strona Główna
->
Analiza i indeksowanie (2009/2013)
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
TAK
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz HTML w tym poście
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
Dydaktyka
----------------
Zintegrowane Systemy Informacyjne (2006/2019)
Listy obecności TI 1 i SIW
Search Engine Optimization (SEO)
Webwriting
Technologia przetwarzania dokumentów cyfrowych
Digitalizacja. Repozytoria cyfrowe
Listy obecności AU2
Listy obecności AU3
Analiza i indeksowanie (2009/2013)
Zasoby cyfrowe (2008/2013)
Archiwum_2
Technologia informacyjna (2008/2013)
Specjalizacje i fakultety
Dziennikarstwo lokalne
Listy obecności DL2
Listy obecności NN, NA i SN
Kurs formatu MARC21
Listy obecności AU4
Listy obecności ZC
Materiały dla zarejestrowanych użytkowników
Listy abecności (IN1)
Listy obecności TPD
Listy obecności SEO
Materiały
Listy obecności D-RC
Listy obecności Webwr
Fora zamkniete (archiwa)
----------------
Wątki z forów zamknietych i posty usuniete z forów aktywnych
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
W. M. Kolasa
Wysłany: 14 Marzec 2010, 18:36 pm
Temat postu: 02_03 - UKD (teoria); klasyfikacja literatury pięknej
1.
Komentarz do teorii
2.
Podziały wspólne i znaki łączące (inf. ogólna - tablice, s. VI-VII)
fragment niżej (D, E)
3. Porządek poziomy (tablice s. VIII), toż niżej (A, B, C)
4. Ćwiczenia -
rozwiązania
5.
Paradygmaty dla literatury pięknej
- przeniesony do 04_05
6. UKD - wydania i historia:
http://www.bn.org.pl/dla-bibliotekarzy/ukd/historia-ukd
7. Doczytać ex post lit. do ćw. 3
8. Przygotować na następne zajęcia: lit. do ćw. 4 i 5 oraz przygot. s. 2 i 3 ćwiczeń z wykazu tj. (językoznawstwo i literaturoznawstwo; oraz nauki stosowane, sztuka, sport)
------------
A. PORZĄDEK POZIOMY
(UKD P058, s. VIII)
Cytat:
1. Symbol główny
2. Poddziały syntetyczne z apostrofem ’1/’9
3. Poddziały analityczne .01/.09
4. Poddziały analityczne -1/-9
5. Poddziały analityczne z nietypowymi wskaźnikami -01/-09 i -001/-009
6. Poddziały wspólne z kreska zer -02, -03, -04,-05
7. Poddziały wspólne miejsca (1/9)
8. Poddziały wspólne rasy, narodowości i grupy etnicznej (=1/=9)
9. Poddziały wspólne czasu ”0/9”
10. Poddziały wspólne formy (01/09)
11. Poddziały wspólne języka =0/=9
12. Podział A/Z
B. Przykłady szeregowania w symbolu rozwiniętym
Cytat:
343.13(438)(094.4.072)
791.071.2:929-052](73)"1945/1989"A/Z
821.162.1(091)"18/19"
821.162.1-1=131.1=162.1
Uwaga wyjątki
821.162.1(091)-91"19":016
821.111(71)-3
821.111(73)-3
94(438).081/.082:94(438).083::314.15-026.49(44):929-051(438)A/Z
C. Hipotetyczny symbol rozwinięty (tylko podziały wspólne)
Cytat:
614.84-027.2(438)"1980/1984"(045/046)=131.1
Gdzie:
614.84 Ochrona przeciwpożarowa. Pożarnictwo [symbol główny]
-027.2 Właściwości funkcji, funkcjonowania [poddział wspólny „z kreską 0”]
(438) Polska [poddział wspólny miejsca]
"1980/1984” Lata 1980-1984 [poddział wspólny czasu]
(045/046) Artykuły w prasie i czasopismach [poddział wspólny formy]
=131.1 Język włoski [popdział wspólny języka]
D. Tworzenie symboli (rozszerzenie): + (plus) i / (kreska ukośna)
(UKD P058 - tab. Ia)
Cytat:
Znaki te łącza symbole proste lub rozwinięte wyrażające zagadnienia równorzędne i niezależne lub zagadnienia, miedzy którymi związek jest bardzo luźny.
Znak + i / poszerzają zakres symbolu.
Znak + (plus) łączy symbole, które nie występują w tablicach bezpośrednio po sobie, np.:
(470+571) Rosja. Federacja Rosyjska
613.22+613.95 Odżywianie i higiena dziecka
622+669 Górnictwo i hutnictwo
Znak / (kreska ukośna) łączy symbole występujące w tablicach bezpośrednio po sobie. Jest to skrócona forma zapisu symboli połączonych plusem. Przed kreska podaje się pierwszy, a po kresce – ostatni z symboli należących do danego ciągu, np.:
343.3/.7 Rodzaje czynów karalnych – co odpowiada: 343.3+343.4+343.5+343.6+343.7
592/599 Zoologia systematyczna – co odpowiada: 592+593+594+595+596+597+598+599
7.096/.097 Radio i telewizja – co odpowiada 7.096+ 7.097
E. Tworzenie symboli (zawężenie) - : (dwukropek) i :: (dwukropek podwójny). Grupowanie [ ] (nawias kwadratowy)
(UKD P058 - tab. Ib)
Cytat:
Znak : (dwukropek) łączy symbole proste i rozwinięte wskazujące na przedmioty, miedzy którymi występuje, przedstawiona w dokumencie, zależność semantyczna. Zakres symboli połączonych dwukropkiem zostaje zawężony. Symbole te podlegają inwersji (są odwracalne). Np.:
316.74:2 Socjologia religii
616.85-085:615.851.2 Leczenie nerwic hipnoza
Znak :: (dwukropek podwójny) łączy symbole proste lub rozwinięte, miedzy którymi występuje jednostronna zależność semantyczna. Symbole te nie podlegają inwersji. Znak :: stosuje sie również wtedy, gdy tworzony jest symbol dla zagadnień, dla których w UKD nie ma odpowiedniego symbolu. Np.:
56::57 Paleobiologia
657::339.1 Rachunkowość handlowa
Nawiasy kwadratowe [ ] lub [ lub ] grupują dwa lub więcej symboli prostych lub rozwiniętych połączonych znakiem + lub : które jako całość znajdują się w pewnej relacji do symboli umieszczonych poza nawiasem. Nawiasy te maja wiec podobną funkcję, jak nawiasy w zapisie algebraicznym. Np.:
783:[274/278+272 Muzyka chóralna protestancka i katolicka
821.162.1(091)+82(091)]”19”(075.8) Podręcznik akademicki historii literatury XX wieku
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin